طهوراطهورا، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 1 روز سن داره

طهورا عسل مامان و باباش

آداب دعا از دیدگاه آقای پناهیان

1391/4/1 7:36
649 بازدید
اشتراک گذاری

برای اینکه شبیه افرادی که مثل گربه هستند دعا نکنیم یعنی با بی چشم و رویی با خدا برخورد نکنیم ، یکی از آداب دعا این است که چیزی را که تا بحال از خدا گرفته ای از آن یاد بکنی .

بعضی ها می گویند : ای خدا من بیچاره و بدبخت هستم . این خیلی بی انصافی است . شما هیچ کدام از نعمت ها را در نظر نگرفتی . اول بگو من این ها را دارم و تو این لطف ها را به من کرده ای . در دعای عرفه داریم : امام حسین (ع) وقتی دعا را با شکر شروع می کنند نیمی از دعا شکر است و نمی خواهند از آن شکر بیرون بیایند . تا آخر این شکر ادامه دارد .

یکی از آداب دعا ، حمد خدا و ثنای الهی است . اگر ما آداب دعا را رعایت می کنیم یکی از شرایط استجابت دعا را هم فراهم کرده ایم که بعدا به آن می رسیم . شما تشکر کنید و در این هنگام یک آرامشی بوجود می آید . یک توجه به خدای در شما پدید می آید . فلسفه ی دعا تحقق پیدا میکند . با خدا مهربان می شود . آن عتاب از سر نادانی پیش نمی آید . در واقع لایق می شوی که مرحمتی را از طرف پروردگار ، علی رغم استعدادها دریافت کنی . خدا استعدادهای آنرا هم فراهم می کند . چون تو خیلی خوب شده ای . یکبار هم که شده بخاطر نیازهای دیگر خودت به نعمت های قبلی نگاه کردی .

کسی چند تا مشکل داشت و به من گفت و من خودم ماندم که چطوری ایشان را امیدوار کنم . گفتم : میشود چیزهایی که داری بگویی تا من بنویسم . همه را نوشتیم . و حالش بهتر شد و گفت : خیلی فرق کردم . شکر خدا را بجا بیاوریم . چیزهایی که بدون درخواست به ما داده بجا بیاوریم . مثل چشم . امام حسین (ع) در این قسمتها ناله میکند .

یکی دیگر از آداب دعا ثنای خدا است . اینکه خدایا من میدانم تو قدرتمند هستی ، حکیم هستی ، همه ی کارهایت درست است . تا فلسفه ی دعا اتفاق بیفتد . بعضی ها حرم امام رضا (ع) می روند که از خدا شکایت بکنند . فلسفه حرم آمدنشان این است . 

یکی دیگر از آداب دعا این است که بگردیم و ببینیم خدا چه کسی را دوست دارد .همین صلوات فلسفه های عمیقی دارد. رابطه را تسهیل می کند . می گوید : قبل از دعا و بعد از دعا صلوات بفرستید ، دعا اجابت میشود . تواضع به خدا یک فریب در آن دارد . می گوید : من متواضع هستم . شاید دروغ می گوید . این بحث از زمان خلقت آدم تا الان هست . شیطان سجده های طولانی می کرد . تا به آن مقام رسید و بعد خدا او را امتحان کرد و گفت : به این انسان سجده کن و خدا گفت : نمی توانم . پس این سجده ها دروغ بود . یک موقع کسی به کسی تواضع میکند چون زورش به او نمی رسد و گرنه او را میزند . این تواضع نیست .

شما میخواهید تواضع خودتان را به خدا اثبات کنید که فلسفه ی دعا هم هست . به علی بن ابیطالب احترام بگذار که معلوم بشود تو متواضع هستی . نه مثل کسی که روز غدیر پیش پیامبر آمد و گفت : اگر خدا واقعا علی را جانشین تو قرارداده ، بگو الان من را نابود بکند . عذاب هم آمد و نابودش کرد . معلوم است که چقدر در قلبش متکبر است . اگر به خدا تواضع میکند زورش نمی رسد . ولی روحش متواضع نیست . پس صلوات پذیرش فلسفه ی دعا را در دل ما تحقق می دهد و استجابت دعا را نزدیک میکند .

البته وضو هم داشته باشد خوب است . در روایت داریم : وضو نور است . وقتی شما در نور باشید بهتر دیده میشوید . وضو و قرآن خواندن انسان را نورانی میکند .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامانی طهورا
22 خرداد 91 16:17
بازم عالی بود
دست گلت درد نکنه


خواهش میشه